Doradca Podatkowy Kraków
Profesjonalne usługi podatkowe dla Twojej firmy.

Kiedy można anulować fakturę?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą bardzo często wystawiają faktury. Niekiedy dochodzi jednak do sytuacji, w których wystawiony dokument powinien zostać anulowany. Kiedy możemy anulować fakturę?

W przepisach prawa nie istnieje pojęcie “anulowanie faktury”. Zgodnie z przepisami prawa w przypadku błędów na fakturze dotyczących kwestii formalnych, takich jak stawka i kwota podatku, zwroty, rabaty, sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę korygującą.

W praktyce dopuszcza się możliwość anulowania faktury, w przypadku, gdy spełnione są poniższe warunki:
– nie doszło do faktycznej sprzedaży towarów lub wystawienia usług,
– faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego.

W praktyce anulowanie faktury jest możliwe jeżeli została ona wystawiona na podstawie zamówienia, ale sprzedawca nie zdążył jej wysłać do klienta, gdyż ten wcześniej zrezygnował z zakupu. Innym przykładem jest sytuacja, w której przedsiębiorca wysyła do klienta towar za pobraniem, ale ten nie odbiera przesyłki, więc towar i faktura wracają do sprzedawcy.

Dla porządku w dokumentach, oba egzemplarze anulowanej faktury należy przekreślić oraz nanieść na nie adnotację „anulowano”. Można również na odwrocie opisać, z czego wynikła konieczność anulowania. Anulowane faktury nie podlegają ewidencji, ale należy je przechowywać w celu zachowania ciągłości numeracji.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *